Det er dejligt at sidde og kigge på børnebørnene – men vær også aktiv sammen med dem

Børnebørn er vidunderlige. De kommer på besøg, tumler rundt, hopper omkring og skaber liv i stuerne. Os, der er lidt ældre, vi bliver helt trætte bare ved synet, og vi forstår måske næsten ikke, at der kan være så meget energi i en lille krop. Men faktisk ville det være godt, hvis du hoppede lidt med. Gik med de små på legepladsen. Tog en rutsjetur. Tog en lille tur i gyngen. Det er sjovt – og giver god appetit.

For lidt vitaminer
Hvis vi sidder lidt for stille, kan der desværre ske det, at vores kroppe bliver trætte og ugidelige. Vores kroppe hungrer ikke på samme måde som tidligere efter gode fødevarer. Specielt ikke hvis vi ikke bevæger os ret meget. For mange ældre er resultatet, at vi indtager en mindre mængde næring og optager færre og færre vitaminer. Faktisk viser forskning, at danskerne generelt spiser for lidt grønt og frugt – kun hver sjette får den anbefalede mængde frugt og grønt, og i gennemsnit spiser vi 150 gram for lidt frugt og grønt om dagen.

Hvis du ikke tidligere har sikret din krop en varieret kost, er det om ikke andet vigtigt nu, hvor dine børnebørn vokser op. Du har brug for den ekstra gode energi, og det er sjovere at kunne følge med.

Plej immunforsvaret
Vil du sikre dit daglige indtag af nødvendige vitaminer og mineraler, kan du supplere din kost med et vitamintilskud. Vitaminer kan ikke erstatte en varieret kost, men de kan være med til at understøtte en sund vitaminbalance. Du kan for eksempel prøve APOVIT® 50+, som du kan få på apoteket. En tablet dagligt er et godt supplement til kosten. APOVIT® 50+ indeholder 12 vitaminer og 9 mineraler; blandt andet vitaminerne A, C og D samt mineralerne jern, selen og zink, der bidrager til immunsystemets normale funktion.

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

KILDER:
Fødevarestyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet