Det afhænger af din livsstil

Mange af os har en travl hverdag, hvor det er en udfordring at fordele tiden mellem arbejde, børn, familie, venner og fritidsinteresser. Desværre kan det gå ud over kosten, fordi vi måske springer over, hvor gærdet er lavest for at få madlavningen hurtig overstået.

Myndighedernes kostråd
Ud over at være fysisk aktiv og bevare normalvægten, bør du også spise sundt og varieret. Vi skal spise mindre mættet fedt, salt og sukker og mere fisk. Vi bør også spise ca. 600 g grønsager og frugt hver dag. Mindst halvdelen skal være grønsager.

Alligevel spiser voksne i gennemsnit kun ¾ af den mængde frugt og grønt, vi burde. Og kun hver sjette af os får tilstrækkeligt frugt og grønt i os.

Sund mad i farten
Sund mad behøver ikke at tage lang tid at lave. Køb fisk et par gange om ugen; for eksempel fiskefileter. Pak dem i folie sammen med dine favorit grøntsager, så har du en sund middag på bare en halv time.

Frugt og grønt skåret i mundrette stykker er også gode mellemmåltider at have i tasken, når du suser rundt mellem forskellige fritidsaktiviteter. Sunde måltider er godt for dig og din familie, så tag dig tid til at lave gode hjemmelavede måltider, så ofte du kan.

Får du ikke altid spist sundt og varieret, kan det måske være en ide at supplere med et kosttilskud.

APOVIT® Multi indeholder 11 vitaminer og 9 mineraler. En tablet daglig bidrager til kroppens vitaminbalance i en travl hverdag. Du kan købe APOVIT® Multi på apoteket, hvor du også kan få råd og vejledning

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

KILDER:
Fødevarestyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet