Mørk hud giver langsommere produktion af vitamin D

At have mørk hud er en fordel, når man udsættes for stærk soleksponering. Men samtidig er det vanskeligere for mørk end for lys hud at producere nok D-vitamin fra solen. For selv om personer med mørk hud har samme kapacitet til at danne D-vitamin som personer med lys hud, tager processen længere tid, fordi pigmentet melanin fungerer som et solfilter.

Specielt udsat er personer, der er meget tildækket af tøj. Det giver naturligt nok mindre soleksponering – og solen er vores vigtigste naturlige kilde til at få kroppen til at sætte gang i egenproduktionen af dette vigtige vitamin.

Det er heller ikke let at spise sig til nok D-vitamin. Det er næsten kun fede fisk i vores kost, der indeholder D-vitamin. Men da mange af os ikke spiser så meget fisk, får vi kun ca. halvdelen af den mængde D-vitamin fra kosten, som vi burde.

Hvem skal have D-vitamin?
Personer med mørk hud eller personer som går tildækket anbefales et tilskud på 10 µg D-vitamin dagligt. Det gælder både børn, voksne og ældre med mørk hud, der generelt danner D-vitaminet langsommere i huden, end personer med lys hud.

Den korrekte mængde D-vitamin får du ganske enkelt ved at tage en lille tablet APOVIT® D-vitamin 10 µg hver dag.

Vigtigt for knoglerne
At få nok D-vitamin er vigtigt af flere grunde. Ikke mindst er det helt nødvendigt for både opbygning og vedligeholdelse af knogler og tænder. Samtidig bidrager D-vitamin til vedligeholdelse af normal muskelfunktion. Vitaminet er med til at vedligeholde et normalt immunforsvar, det øger optagelsen af calcium, og det spiller også en rolle i celledelingsprocessen. APOVIT® D-vitamin finder du på apoteket, hvor du også kan få råd og vejledning.

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

KILDER:
Sundhedsstyrelsen
Fødevarestyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet