Får du for lidt sollys, vil du få mangel på D-vitamin 

I Danmark, hvor solen står lavt på himlen i vinterhalvåret, er solens stråler ikke stærke nok til, at kroppen kan danne D-vitaminer i de mængder, som den kan om sommeren. Solen er nemlig den vigtigste kilde til det livsvigtige vitamin.

Hvis du tilmed arbejder indendørs for eksempel på kontor, så du er meget lidt ude, kan det være svært at få nok soleksponering. Du kan også få begrænset soleksponering, hvis du går tildækket. I det tilfælde kan du måske få brug for et tilskud af D-vitamin.

Ikke nok i maden
Det generelle indtag af D-vitamin i Danmark er generelt lavere end anbefalet. Og det er desværre også sådan, at det kun er få madvarer, der indeholder væsentlige mængder af dette vigtige vitamin. Så uanset om din kost er nok så sund og god med masser af frugt, grønt og fed fisk, kan et tilskud være nødvendigt.

Din hudfarve og alderen har også betydning for, hvor hurtigt din krop danner D-vitamin.  Myndighederne anbefaler 10 mikrogram D-vitamin til personer, der sjældent kommer udendørs, eller som undgår sollys. Desuden anbefales 10 mikrogram D-vitamin til børn og voksne med en tildækkende påklædning om sommeren samt børn og voksne med mørk hud.

Godt for meget
Ved at tage en tablet APOVIT® D-vitamin 10 mikrogram dagligt, får du den anbefalede mængde D-vitamin. Tablettene er små, lette at synke og fås på apoteket. .

D-vitamin har mange vigtige funktioner. Det er med til at vedligeholde immunforsvaret, det er nødvendigt for vedligeholdelse af skelet og tænder, det bidrager til vedligeholdelse af normal muskelfunktion, det øger optagelsen af calcium, og det er vigtigt for normal celledeling.

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

KILDER:
Sundhedsstyrelsen
Fødevarestyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet