Vi spiser for lidt fisk!

Vi synes, at vores børn skal spise mere fisk. Men vi voksne er heller ikke så gode til det. Ifølge en kostundersøgelse spiser børn i gennemsnit 15-16 g fisk om dagen og voksne 37 g. Der er et stykke op til de gennemsnitlige 50 g om dagen, som myndighederne anbefaler os at indtage.

Det burde nu ikke være så vanskeligt, for alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger.

Flere gange om ugen
Kostrådene anbefaler os at spise fisk mindst 2 gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. Vi skal helst spise 350 g fisk hver uge, hvoraf ca. 200 g bør være fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild. Hvis du spiser 3 skiver brød med fiskepålæg, får du ca. 100 g fisk.

Der er mange forskellige måder at servere fisk på, så prøv gerne at variere tilberedningen. Du kan fx koge eller stege fisken i kort tid eller bage den i ovnen med grønsager, krydderurter og krydderier.

Godt for hjertet og hjernen
Men hvorfor er det egentlig så vigtigt at spise fed fisk? Forklaringen er, at fisk har et højt indhold af de gode omega-3 fedtsyrer Eicosapentaensyre (EPA) og Docosahexaensyre (DHA). EPA og DHA bidrager til en normal hjertefunktion, og DHA bidrager til en normal hjernefunktion.

Hvis du ikke spiser den mængde fisk, myndighederne anbefaler, kan du supplere din kost med et APOVIT® Omega-3 produkt eller APOVIT® Torskelevertran, der indeholder fedtsyrerne EPA og DHA.

APOVIT® Omega-3 købes på apoteket, hvor du også kan få råd og vejledning.

Kosttilskud kan ikke erstatte en sund og varieret kost.

KILDER:
Danskernes kostvaner 2011-2013, DTU Fødevareinstituttet
Fødevarestyrelsen
EFSA (European Food Safety Authority – Den europæiske fødevaresikkerheds organisation)