Med alderen mister knoglerne sin styrke – især hos kvinder efter overgangsalderen

En kvindes overgangsalder indtræder som regel, når hun er 45-55 år. Det mest konkrete tegn på, at du er gået i overgangsalderen er, at du ikke længere får menstruation, og nogle kvinder kan opleve store forandringer i deres krop. Årsagen er, at uden menstruation sker der ikke frigørelse af hormonet østrogen, der indtil overgangsalderen har haft tre vigtige opgaver: Det styrker slimhinderne, det forebygger åreforkalkning, og det modvirker afkalkning af knoglerne og dermed tab af knoglevæv. Derfor er knoglevenlig livsstil ekstra relevant for dig, hvis du har passeret overgangsalderen.

Derfor er kalk så vigtigt

Din krop kan ikke selv producere kalk, så den er helt afhængig af, hvor meget kalk du indtager. Du får kalk gennem din daglige kost, hvor især mælk og mælkeprodukter bidrager. Fundamentet for stærke knogler bliver lagt allerede i barndommen, så kalk er vigtigt hele livet. Vidste du, at dine knogler er levende væv? Helt konkret sker der det, at knoglevævet hele tiden bliver nedbrudt og genopbygget, og hvis du ikke får nok kalk, mangler knoglerne byggesten. Men det er ikke kun knoglerne, der har brug for kalk. Kalk bidrager bl.a. også til normalt energistofskifte, normal størkning af blodet, normal muskelfunktion, fordøjelsesenzymernes normale funktion, celledelings- og specialiseringsprocessen, vedligeholdelse af normale tænder – og knogler, hvor kalk hjælper til at begrænse tabet af knoglemineral efter overgangsalderen. Lav knogle-mineraltæthed er en risikofaktor i forhold til knoglebrud som følge af knogleskørhed.

Den officielle anbefaling for personer med øget risiko for knogleskørhed (osteoporose) er 800-1000 mg kalktilskud kombineret med 20 µg D-vitamin om dagen

Dyrk motion – og tag APOVIT® Kalk med D-vitamin

Din krop kan ikke optage kalk uden D-vitamin. Derfor er kosttilskud, der kombinerer kalk og D-vitamin, ideelt for kvinder efter overgangsalderen. Samtidig er det en god idé at dyrke styrketræning og motion, der aktiverer hele kroppen. For det er med til at styrke både knogler og muskler.

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

KILDER:

Fødevarestyrelsen
Sundhedsstyrelsen
EFSA (European Food Safety Authority – Den europæiske fødevaresikkerheds organisation)